tirsdag den 25. maj 2010

Vanillerørsukker

Jeg har købt vanille her på anbefaling fra anarkisten. De dufter, de er fugtige og de smager så fuglene synger og gæsterne bliver glade. Jeg brugte tahiti-stænger til at lave vanilleromrosinparfait og dernæst bare helt almindelig vanilleis med både blomme og hvide og der kommer vanillen så tydeligt og aromatisk igennem.
Og når kornene så er skrabet ud af stængerne så er der de blødeste velduftende stænger tilbage, som dufter mere af vanille end den vanille der ikke er i almindelig supermarkedsvanillesukker, men det er jo også typisk bare vanilin og andre interessante kemikalier. Kemi er godt - fødevarefacelifting er skidt.

Når mine stænger er tømt, lægger jeg dem til tørring i rørsukker. Og når der er stænger nok i glasset så får sukker og stænger en tur i minihakkeren og vupti, så er der lækker vanillerørsukker.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhm Altså hvor ser det godt ud. Jeg har flere gange været inde på den side. Men de har altid udsolgt. Æv æv.... Har du lige købt vanillestængerne ??
Knus

Signe sagde ...

Kære Vibeke
Jeg tror jeg købte vanillestænger i januar - lige efter Sifs indlæg. Jeg bestilte 2 pakker tahiti og 1 pakke bourbon og fik 3 tahiti i løbet af 5 dage eller sådan noget. Så skrev jeg til dem om jeg kunne købe en ekstra bourbon uden forsendelse, når nu de havde sendt noget forkert og så fik jeg en bourbon uden beregning. Og det synes jeg faktisk var superservice. Men de sidste stænger var lange for det var de eneste de havde. De havde skrevet uden på pakken at den samlede værdi var 12 dollars og dermed under toldgrænsen, hvilket var rigtigt dejligt.
Vi prøvede at regne på stykpris inkl porto og så er de stadig billigere end kedelige stænger købt i netto.
Sidst jeg kiggede på deres side kunne man godt finde stænger som ikke var udsolgt, men så var det mere de mellemlange man skulle gå efter - ellers kunne man måske skrive til dem at man gerne vil bestille, når de igen har dem på lager.
Signe

Anonym sagde ...

Hej Signe
Jeg tror jeg må skrive en mail til dem :-) Jeg har kigget på deres side mange gange efterhånden...Uden held. Men jeg sender en mail afsted... måske jeg er heldig. Det er nemlig vildt billigt og jeg kan forstå at kvaliteten er helt i top. Tak for svar.
Knus