lørdag den 29. januar 2011

Store roser på lakridskage

Denne kage er en lakridskage med lakridsmousse og tranebærkompot. Det smager godt. Opskriften er fra Kagemagasinetsklub og der er ikke stivelse i deres kagecremeopskrift, hvilket der nok burde have været, så det er der i min version (majs). Altså efter at jeg havde håndpisket i 15 minutter over vandbad (ondt i arm).
Kagen er pyntet med roser på hele toppen. Det er ser lidt overdådigt ud faktisk. Men min top er rund eller mere i retning af hvælvet og roserne er ikke på tråd, men runde i bunden. Og skidtet ville simpelthen ikke sidde fast. De blev ved med at glide ned og når de så gled ned knækkede lidt af bladene af og det er pænt øv, når man har siddet formet hvert enkelt lille blad omhyggeligt for at få dem til at se bare lidt naturtro ud.
Det endte med et snydetrick. Der blev sat grillspyd ned i kagen under alle roserne indtil de var tørret fast, hvorefter grillspydene blev fjernet. Men så var kagen jo fyldt med små huller nedenunder roserne, som det nok kun var mig der kunne se, men alligevel...
Under alle omstændigheder synes jeg det  blev en fin kage og jeg er i øvrigt ganske glad for rosenbladskanten i bunden af kagen. Og den smager rigtigt rigtigt godt og det er vel i bund og grund det vigtigste.


8 kommentarer:

Tante Kage -kagedage sagde ...

Hvor er det nogle fine roser du har lavet!

Anne (Kagekrummer.com) sagde ...

Hvor er det bare nogle flotte roser men lakridskage...........med lakrids? det kan du da ikke mene ;-) Jeg elsker lakrids men jeg har det meget svært med ladridsis, lakridschokolade og alt muligt andet med lakrids i så en lakridskage var nok det sidste jeg ville komme i tanke om at lave men det må lyde som himmelen for dem der elsker alt med lakrids i - så nøjes jeg bare med at spise lakrids :-)
Kh
Anne

Camilla sagde ...

Hej Signe,

sikke en fin kage! Dine roser er bare superflotte, og det lyder også som en rigtig lækker kombination af kage :o)

knus
Camilla

Signe sagde ...

Kære TanteKage
Tusinde tak. Jeg er også selv ganske tilfreds.
Signe

Signe sagde ...

Kære Anne
Tusinde tak.
Jeg er helt pjattet med lakridsis og hvid chokolade med lakrids og marcipan med lakrids, så kage med lakrids lå lige for da jeg så opskriften. Og så var jeg alligevel positivt overrasket. Jeg har en del kolleger af samme opfattelse som dig, så det er vel lidt enten eller for denne slags kage, men det er jo sjovt en gang i mellem.
Signe

Signe sagde ...

Kære Camilla
Tusinde tak. Og det var en rigtigt lækker kage. Du skulle prøve en gang ved lejlighed.
Signe

Anonym sagde ...

Uhh, ja der skulle gerne husblas i. Det må vi lige få rettet. Det er en rigtig lækker kage.
Janne

Signe sagde ...

Det er en rigtigt lækker kage. Jeg tror jeg ville foreslå maizena i kagecremen. Så vidt jeg husker er der husblas i opskriften.
Signe